Mit ne ajándékozzunk – avagy, mik az ajándékozás szabályai

Mit ne ajándékozzunk – avagy, mik az ajándékozás szabályai

Biztosan te is hallottál már félresikerült ajándékról, kellemetlen helyzetekről, vagy olyan esetről, amikor nem is derült ki, hogy mivel volt gond, egyszerűen csak elromlott egy esemény hangulata. Elképzelhető, hogy az ajándék volt a hibás?

Az üzleti ajándékozás sok buktatót rejt magában. Míg családtagjainkat a cserepes virágtól kezdve az illetszerig szinte bármivel meglephetjük, elképzelhető, hogy ez nem illik, vagy kifejezetten sértő, ha céges ajándékot válogatunk, vagy hivatalos úton, diplomáciai esemény keretében szeretnénk vendégünknek ajándékkal kedveskedni.

Mikor adhatunk ajándékot?

Ha jól ismerjük ügyfelünket, felköszönthetjük a születés- vagy névnapján, nemzeti ünnepekkor, kulturális vagy vallási ünnepek apropóján, illetve hivatalos látogatások keretében. A hivatalos látogatások egy külön csoportját képezik az állami látogatások, ezekről a nemzetközi diplomácia gondoskodik, és ilyen alkalmakkor mindig nagy értékű ajándékkal lepik meg a vendéglátót, ami sohasem egy konkrét személynek szól, hanem az adott országnak, illetve az ország illetékes tisztségviselőjének. Ha az illetékes tisztségviselő hivatala lejár, ezek az ajándékok közkincssé válnak.

Az ajándékozás szabályai azonban kimondják, hogy egy céges vagy üzleti ajándék ne legyen magas értékű, hiszen ezzel zavarba hozhatjuk a megajándékozottat, amit esetleg lekenyerezésnek élhet meg, ez pedig árthat az üzleti kapcsolatnak. Az értékes ajándékok mellett nem illik adni túl személyes ajándékot, ruhaneműt (például a fehérnemű kifejezetten tapintatlan), parfümöket, tisztasági szereket, ékszert, vicces vagy annak tűnő tárgyakat, élelmiszereket – kivéve, ha valamilyen különleges nemzeti termékről van szó. De itt is szem előtt kell tartanunk a megajándékozott kultúráját, hiszen egyes vallások például tiltják az alkoholfogyasztást vagy bizonyos típusú hús evését.

A pénz sok esetben tűnik jó ajándéknak – gondolhatnánk – az üzleti ajándékozás keretében azonban kifejezetten tilos. Nem szabad emellett értékpapírt vagy különleges tárgyakat sem adnunk.

Milyen akkor hát a jó ajándék?

Mindenképpen tapintatos, jellemezze a figyelmesség, esetlegesen személyre szóló, ha ismerjük a megajándékozottat. Mivel az ajándéknak sok esetben az a célja, hogy emlékeztessen ránk vagy a cégünkre, így érdemes olyan valamit választani, ami a kultúránkat, hazánkat, vállalatunkat jellemzi, és bizonyos szempontból különleges. Mindenképpen legyen olyan, amit bárki láthat, megnézhet, hiszen illik a helyszínen kibontani, és megmutatni, éppen ezért fontos, hogy semmiképpen ne legyen bizalmas jellege.

Ha tudjuk, akkor az ajándékot személyesen adjuk át néhány kísérő szó keretében.

Virágot is adhatunk kísérőnek, de sohasem cserepeset, és olyat, amit előzőleg kivettünk a csomagolásából. A virág hivatalos rendezvényeken is jó ajándék lehet, nemtől függetlenül. Ha valami miatt nem tudunk partnerünkkel személyesen találkozni, jó ötlet lehet akár a szállodai szobájába virágot küldetni. Ha mi vagyunk a házigazdák, akkor az ajándékunkat a vendégnek nem kell viszonoznia, de ha a vendégünk lep meg bennünket valamivel, azt mindenképpen illik visszaadni valamilyen formában.

És akkor, ha szeretnénk követni az ajándékozás íratlan szabályait, mik azok, amikkel bizonyosan nem fogunk mellé egy üzleti ajándékozás keretében?

Jó ajándékok lehetnek például népművészeti cikkek, márkás porcelánok, könyvek, zenei albumok, fotógyűjtemények, étel- vagy italkülönlegességek, és természetesen céges logóval ellátott ajándékok.

Az ajándékozás természetesen itt még nem ér véget, rengeteg olyan apróság van, amire érdemes odafigyelni, hogy véletlenül se végződjön kellemetlenül egy jónak szánt gesztus. Ha érdekelnek a további részletek, nézd meg Rendezvényszervezői protokoll workshopunkat, ahol nemcsak az ajándékozás témájáról, hanem többek között a találkozások protokolljáról vagy a meghívóküldésről, és az ültetési rendről is tanulhatsz.

RENDEZVÉNY-
SZERVEZŐI PROTOKOLL KÉPZÉS

RENDEZVÉNYSZERVEZŐI PROTOKOLL KÉPZÉS

Elsajátíthatod a rendezvényszervezéssel kapcsolatos legfontosabb protokollszabályokat.

Szó lesz többek között az üzleti bemutatkozásról, meghívók szabályairól, az ajándékozás protokolljáról, az ültetési rendről és a helyes rangsorolásról, vagy a helyes étel- és italsor összeállításról, étkezési szokásokról, a VIP vendégek megfelelő kezeléséről és még nagyon sok mindenről.