Rendezvények a metaverzumban
Rendezvények a metaverzumban
A virtuális világok (metaverzumok) hamarosan új birodalmakat nyitnak meg a rendezvényszervezés területén.
Képzeld el, hogy korlátlan mozgásteret kaphatsz az esemény létrehozásához. Bárhova megszervezheted azt, és bármilyen élményt biztosíthatsz a résztvevőknek. A lehetőségek száma végtelen. Szeretnék egy kis bepillantást adni a jövőbe, és az új technológiába, amely lebontja a korlátokat fizikai és digitális életünk között.
Mi is az a metaverzum?
A metaverzumok olyan virtuális világok, ahol az emberek játszhatnak, találkozókat tarthatnak, termékeket vásárolhatnak és még sok mást csinálhatnak. Az első virtuális valóság-technológia egészen az 1960-as évekig nyúlik vissza, magát a „metaverzum” kifejezést pedig Neal Stephenson alkotta meg 1992-es, Snow Crash című regényében.
Miért csak mostanában kezdett széles körben elterjedni a metaverzum fogalma? Ez részben a Facebook 2021-es bejelentésének köszönhető, miszerint a következő öt évben saját metaverzumot fejleszt, amellyel piacvezető szerepet kíván betölteni. Valójában a márka még a nevét is „Meta”-ra változtatta. Indítsd el a Facebook applikációdat és látni fogod a „Meta” márkát.
A metaverzumok iránti érdeklődést tovább fokozta a VR és AR headsetek közelmúltbeli fejlődése, a kripto valuták/tokenek (melyek a jövő technológiáit biztosítják) iránti nagy érdeklődés, nem beszélve a járványról, amely mindenkit arra késztetett, hogy online tartsa meg személyes találkozóit egyre több időt töltve ezzel számítógép előtt, internetre kapcsolódva.
kriptopénzek teljes piaci kapitalizációja – forrás: coinmarketcap.com
Mit jelent ez a jövő rendezvényei szempontjából?
Az, hogy a virtuális, kiterjesztett és vegyes valóságú technológiák hogyan bontják le a közösségek részvételének akadályait, és hogyan lehet ezeket a technológiákat egy napon mindenféle eseményhez adaptálni, igazán izgalmas kérdések.
Lehet, hogy néhányan szkeptikusak vagytok a B2B események metaverzumban való létjogosultságával kapcsolatban. Bevallom őszintén, én is kíváncsian figyelem a nemzetközi történéséket, ahol 1-2 évvel előrébb járnak nálunk.
A pandémia következményeként már egyáltalán nem ördögtől való, hogy a vállalati képzések, konferenciák, csapatépítő tréningek online zajlanak, de 2021-ben olyan giga-rendezvények is webes platformra tevődtek át, mint a South by Southwest nevű esemény, mely az USA legnagyobb, 9 napos showcase fesztiválja, ahol a film-, a zeneipar, illetve az egyéb tech- és szórakoztatóipari ágazatok képviseltették magukat.
Az online eseményeket a közeljövőben teljesen felválthatják a különböző metaverzumokban létrehozott virtuális rendezvények. Bár egyelőre ezen események túlnyomó többségét a fiataloknak szóló, rövid koncertek alkotják, a metaverzumos rendezvények hamarosan beszivároghatnak az üzleti világba is.
virtuális rendezvénytér – fotó: Evolve Events
Személy szerint azt gondolom, a jövő egy olyan virtuális „játszótér” lesz, ahol a felhasználó egyetlen globális metaverzumon belül a saját VR szemüvege segítségével egyik percben játszhat a barátaival, majd filmet nézhet valamelyik streaming szolgáltatónál, és ha úgy kívánja kedve, akkor sétálhat egy a világ másik felén található múzeumban.
Ha belegondolunk, akkor a metaverzumok által kínált, VR szemüveggel és/vagy avatáros megjelenéssel kiegészített interaktív kapcsolattartási megoldások hatalmas változást jelentenek a klasszikus közösségi platformok hírfolyamához képest. Ez a fajta digitális rugalmasság, merőben megváltoztathatja a B2B rendezvények szervezését és lebonyolítását.
Tényleg van igény a virtuális eseményekre?
A pandémia rávilágított arra, hogy bizonyos rendezvénytípusokat igen jól át lehet transzformálni az online térbe.
100. évforduló alkalmából a Gucci a Robloxszal együttműködve létrehozta a Gucci Gardent. (Gucci kertet) A 2021. májusában 14 napig nyitva tartó Gucci Garden az olaszországi Firenzében megrendezett élő kiállítás virtuális megfelelője volt. A fizikai térhez hasonlóan a Gucci Garden élményt a Robloxon tematikus szobákra osztották, ahol a látogatók elmerülhettek a Gucci kreatív igazgatójának víziójában és inspirációiban, és megoszthatták barátaikkal a kiállítás lebilincselő élményét. A virtuális esemény során eladták a Gucci Dionysus táska digitális verzióját, mely a fizikai változat értékének kétszereséért kelt el.
Gucci Garden virtuális kiállítása a Robloxon – fotó: roblox.com
Ez azért érdekes, mert jól mutatja, hogy a virtuális tárgyak önmagukban is eladható termékekké válnak. (Ha mélyebben érdekel ez a téma, akkor ajánlom figyelmedbe az ún. NFT-k tanulmányozását.) A virtuális termékek értékesítésének már most több milliárd dolláros a piaci kapitalizációja, a várható növekvő tendencia pedig erősen gondolkodásra készteti a B2B piaci szereplőit. A metaverzumokban megrendezett üzleti rendezvényeknek – vagyis a virtuális térben való márkamegjelenésnek – komoly létjogosultsága lehet.
A világsztárok már a metaverzumban vannak
2021-ben virtuális koncertet tartott Ariana Grande, Travis Scott, Justin Bieber és a Grammy-díjas John Legend is. Az előadók élethű avatár formájában jelentek meg a digitális térben, hangjuk élőben szólalt meg, mozgásukat pedig speciális ruha segítségével modellezték és jelenítették meg a koncert során. Térbeli és időbeli korlátokat leküzdve, az élő események több tízmillió résztvevőt vonzottak, jól bizonyítva, hogy milyen könnyű az előadók célközönségét, vagyis a Z és alpha generációt elérni az új technológiával. Az idősebb korosztály metaverzumokban való megjelenésére valószínűleg még várni kell, de az üzleti felhasználás, valamint az ő érdeklődésüket kiszolgáló események megjelenésével számuk egyre növekszik majd.
Így készült – Justin Bieber koncert a metaverzumban
Lehetőségek a rendezvények világában
Véleményem szerint a virtuális világok egyrészt új lehetőségeket teremtenek a közösségek bevonására, másrészt olyan eszközöket adnak a kreatív szakemberek kezébe, amelyeket korábban nem láthattunk.
A közönség széles körű bevonása mellett ebben az új technológiában szerintem az a legizgalmasabb, hogy olyan kreatív megoldások hozhatók létre, amik eddig csak a képzeletünkben léteztek. Lásd Justin Bieber metaverzumos koncertjét, ahol az egyik percben kint az utcán, egy mozgó autó tetején állva, majd egy egyedileg megalkotott virtuális színpadon énekelt. A digitális tér a környezet, a helyszínek rugalmas alakíthatóságát biztosítja, ami a rendezvényszervező szakmában egy igazán fantasztikus eszköz lehet, hiszen legtöbbször az a célunk, hogy maradandó, élménydús eseményeket szervezzünk.
Snoop Dogg privát metaverzumos koncertje a Sandbox-ban – kép: sandbox.game
De vajon a virtuális és hibrid események továbbra is velünk maradnak az összes korlátozás feloldása után is?
Az általunk készített rendezvényszervező felmérés szerint egy online esemény nem tudja pótolni az élő rendezvények erejét. Ennek ellenére az online rendezvények mellett igen sok érv szól, ilyen pl. a tér- és időbeli korlátok leküzdése.
A metaverzumban olyan virtuális világokat tudunk létrehozni, amelyeket a valóságban szó szerint lehetetlen megszervezni vagy megalkotni. De vajon ki szeretne otthont adni majd ezeknek a mesevilágoknak? Lesz-e rá kereslet? Mindenki megtalálja-e a számításait? Egyes metaverzum rajongók úgy vélik, hogy pont a határtalan kreativitás az, ami igazán vonzóvá teszi ezt a feltörekvő piacot.
Egy biztos, az emberek szeretnek személyesen találkozni, mindig lesz kereslet a fizikai térben megtartott rendezvényekre, élménydús helyszíni programokra, társas érintkezésekre és közösen elfogyasztott finom ételekre.
Hogy te tartalomgyártóként, kereskedőként vagy éppen rendezvényszervezőként veszel-e majd részt a metaverzumok ökoszisztémájában, az csak rajtad áll. Egy dolog biztos, nem dughatod homokba a fejedet, mert ez a már jelenleg is több milliárd dolláros üzlet fénysebességgel érkezik és nyer egyre nagyobb teret az életünkben. Ha nem tartasz lépést a fejlődéssel, nagyon hamar azon veszed észre magad, hogy már késő és rendkívül nehéz lesz behozni a lemaradást.
Ha tetszett ez a cikk, akkor ezek is érdekelhetnek:
Miért nem tudja ugyanazt a hatást előidézni bennünk/velünk egy online esemény? Milyen emocionális és racionális előnyei vannak az rendezvényeknek? Csatlakozz a #PowerOfLiveEvents programhoz; elmeséljük, miért, és mit is jelent számunkra.
Azt, hogy egy rendezvény milyen szerepet tölt be a marketingkommunikációban, a rendezvény célja határozza meg. Egy rendezvény ugyanis lehet PR elem, de akár vásárlásösztönző hatással is létrejöhet.
Egy rendezvény a marketingkommunikáción belül a nem klasszikus reklámeszközök (Below The Line) csoportjába tartozik.
A rendezvények világa a szolgáltatásmarketing területéhez tartozik. Ez azt jelenti, hogy a rendezvény kreatív kivitelezését a vállalat egy külső rendezvényszervező cégre bízza. Tovább olvasom.
Ezzel az ismeretanyaggal az a célunk, hogy egy gyakorlati tudásanyagot állítsunk össze azok számára, akik a jövőben virtuális vagy hibrid rendezvényeket szeretnének szervezni. Kattints ide a részletes tudásanyaghoz.