A sportrendezvények szervezésének sajátosságai
„Nincs nagyobb öröm, mint a sport öröm.” Palik László
Sporteseményt egész évben szervezhetünk, hiszen évszaktól, vagy épp a rendezvény típusától függően bel- és kültéren is megvalósításra kerülhet.
A következő sportesemények szervezésére kerülhet sor:
sportverseny (házi, barátságos, meghívásos, területi bajnoki, országos, nemzetközi egyéni- és versenyek), sportágválasztó nap, edzőtábor, gyalog- és kerékpáros túra, sí- és havas táborok, fitnesznap, egészségnap.
A sportrendezvények célja
Ezek egyszerre szórakoztatóak, játékosak, és élménycentrikusak. Nem titkolt céljuk a mozgásműveltség, és az egészségközpontú gondolkodás fejlesztése.
A sport, mint tudjuk fejleszti a fizikai, szellemi és szociális képességeket is, ezért fejlesztésre is kiváló. Elősegíti a munkát, a projektszemléletet, ezen kívül megtanít a kitartásra és a versenyszellemre.
Egy sportrendezvény szervezése előtti legfontosabb teendők:
Mire van szükség egy sportrendezvény szervezésekor? Avagy a sportrendezvény szervezése:
A sportesemények szervezéséhez szükséges bizonyos kompetenciák és szervezési ismeretek megléte. Ismerni kell a sportszolgáltatások sajátosságait, a sport rendezvényszervezés tárgyi és személyi feltételeit, munkafázisait, a forgatókönyv és költségvetés készítés módszertanát.
Előnyös, ha a rendezvényszervező tisztában van a események szponzori ajánlatainak elkészítésével, ezáltal annak gazdaságos lebonyolításával.
A sportesemény egyfajta szolgáltatás, így ráhúzható a SHIPIT-elv (Jackson és Cooper 2002). Ez a modell segít meghatározni a sportesemények minőségparamétereit.
A SHIPIT-elv alapján elmondható, hogy egy sportesemény speciális, heterogén, megfoghatatlan, tárolhatatlan, elválaszthatatlan, technológiához kapcsolódó.
Speciális: a szolgáltatás a vevő speciális, egyedi igényeire szabott. Igazodik továbbá a résztvevők életkorához, neméhez, képességeihez, elvárásaihoz, stb.
Heterogén: a szolgáltatók teljesítménye változó, de igyekezni kell a minőség nyújtására. Nincs két egyforma rendezvény, még akkor sem, ha ugyanazon személyekből áll a szervezői gárda.
Megfoghatatlan: a résztvevők nem igazán tudják előre, hogy mire számíthatnak, csak az eseményen tapasztalják majd, hogy milyen ott lenni. Itt kap fontos szerepet a marketing, a szájreklám (ha már volt ilyen esemény), eseleg egy korábbi, hasonló eseményről készült beszámoló megosztása.
Tárolhatatlan: egy szolgáltatás nem raktározható, nem tárolható. Egyszeri, és megismételhetetlen élményt nyújt.
Elválaszthatatlan: a sportszolgáltatás nyújtása és felhasználása egy időben történik.
Technológiához kapcsolódó: a szolgáltatás valamilyen technológiához kötött. Egy egészségnapon például szinte nélkülözhetetlen a flip-chart tábla, a projektoros kivetítő, és az interaktív-tábla használata. Ezeknek motiváló szerepük is van.
„A verseny a legközönségesebb feladatot is izgalmassá teszi.” Scott Jurek
Mind a versenyzők, mind a szurkolók számára fontosak a kiegészítő szolgáltatások megléte és minősége. Például: lelátón való székek kényelme, büfé, ruhatár.
Sportesemény szervezésekor figyeljünk oda arra, hogy nagyon fontos az első benyomás, hiszen abból fognak következtetni annak minőségére.
A sportfogyasztókra az alábbi tényezők vannak a legnagyobb hatással:
- megfogható elemek (a szolgáltatás környezete: a helyszín berendezései, tisztaság, a személyzet, a marketingkommunikációs anyagok)
- megbízhatóság (a meghirdetett programok pontosan kezdődnek)
- készségesség, reagálási készség (a versenyzők, résztvevők tájékoztatása)
- empátia ( a személyzet udvariassága, előzékenysége, őszintesége)
- hozzáértés (szakmai hitelesség, szaktudás)
Természetesen a fenti elvek mellett fontosak a következők is: a létesítmény, annak légköre, tisztasága, az alkalmazottak szakértelme és figyelme, készségessége és a váratlan eseményekre való reagálás készsége.
Segítségre van szükséged a szervezés során? Legyél feketeöves rendezvényszervező. Jelentkezz rendezvényszervező tanfolyamunkra!
Facebook oldalunk: MOE Rendezvényakadémia
További szuper tartalmaink:
Egy szabadtéri rendezvény – noha több szempontból rizikósabb – sokszor hangulatosabb, ütősebb tud lenni, hiszen nem korlátozzák egy zárt tér helyszíni adottságai az elképzeléseidet, hanem szinte bármit megvalósíthatsz, amire a büdzséd elegendő. A külső helyszín szabadabb elképzeléseknek adhat teret, olyan megoldásoknak, amelyek nem a megszokott rendezvényes tömegrendezvényekhez tartoznak. Részletes szakmai cikk a szabadtéri rendezvényekről.
Amikor rendezvényhelyszíneken gondolkozol, szezontól, időjárástól függetlenül elsőre valószínűleg beltéri rendezvényhelyszínek jutnak az eszedbe. Miért? Mert tudod, hogy a kültériekkel szemben számos azonnali előnyük van, amelyekkel nem vállalsz rizikót a nyakadba. Ez sok esetben valóban így is van, de egy beltéri rendezvényt is tudni kell profin megszervezni. Kattints ide a részletes tudásanyagért!
A kezdő rendezvényszervezők általában optimisták, és mindig abból indulnak ki, hogy a tervek szerint alakul majd minden, de egy tapasztalt rendezvényes, egy igazi öreg róka tudja, hogy ebben a szakmában mindig előfordulhat hiba. A nagyszerű rendezvényszervezők sikere abban rejlik, hogy tudják, mit kell tenni akkor is, amikor a talaj kicsúszik a lábuk alól egy pillanatra. Más szavakkal, egy profi rendezvényszervező mindig nyugodt és összeszedett, a körülményektől függetlenül. Hogy ezt a nyugalmat hogyan érheted el, erre mutatunk neked 10 alapvető tippet, hogy kezdő rendezvényszervezőként biztosan jó irányba haladj az utadon.
2021. januártól változik a szakképzés, a kormány jelentősen csökkentette a választható szakmák körét, sőt maga az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) is megszűnt. 2020. december 31-el búcsút intettünk az OKJ rendszerének, és ebből adódóan az OKJ-s tanfolyam keretében megszerezhető rendezvényszervező végzettségnek.
Összeszedtük és kiegészítettük azokat az általános, WHO által megfogalmazott ajánlásokat, amelyek a rendezvények biztonságos újranyitása érdekében kulcsfontosságúak. Útmutató rendezvények biztonságos újranyitásához.
INGYENES 37 OLDALAS ESETTANULMÁNY
Hogyan szerveztünk meg 3 hónap alatt egy 1 300 fős, 25 éves jubileumi nemzetközi céges
gálarendezvényt a CaliVita® International számára?
Töltsd le az idehaza ritkaságnak számító, ingyenes esettanulmányunkat és tanulj azokból a módszerekből, amikkel te is élménydús és kiemelkedően sikeres rendezvényeket tudsz majd szervezni!