Szarvashibák az üzleti protokollban

Szarvashibák az üzleti protokollban

Ha bizonytalanok vagyunk egy üzleti protokollal kapcsolatos kérdésben, mit tehetünk? Segítséget kérünk mástól. De gyakran az a „másvalaki” sincs tisztában az alapelvekkel. Sajnos az ebből fakadó tévedések nagyon frusztrálóak, sértőek lehetnek, ezért bármennyire rohan a világ előre, és kezdünk egyre kevésbé figyelni az illemre, mégis fontos, hogy üzleti viselkedésünk megfelelő legyen. Az üzleti etikett nem bonyolult, de van néhány alapvetése, amelyet be kell tartani, és van néhány általános etiketthiba, amit ajánlatos elkerülni. 

1. Nem válaszolsz egy meghívóra:

a meghívót az asztalodra helyezted, de a napok, hetek során ráraktál egy csomó iratot, mappát. Két héttel később a meghívó küldője felhív, hogy mi a helyzet, részt veszel-e az eseményen, mert nem kapott választ. Ez súlyos hiba. Mindig válaszolj a meghívóra a kézhezvételtől számított 5 napon belül. Ne várd meg, míg a meghívó küldője rád szól, hogy reagálj végre.

2. A megfelelő öltözet hiánya:

igen súlyos hiba, mindig tájékozódj a megfelelő öltözékről, ha kétségeid vannak. Minden rendezvénytípusnak megvan a maga öltözködési protokollja, ha a meghívóban nincs különösebb előírás, akkor hagyatkozz arra, de ha megadják a dress kódot, akkor azt semmiképpen sem hagyhatod figyelmen kívül.

3. Késve érkezel:

tegyük fel, hogy a termékbemutató meghívójában lévő napirend szerint reggel 8.30-kor van az érkezés, és 9.00 órakor kezdődik a bemutató. A két időpont között a vendégek számára svédasztalos reggelit szolgálnak fel. Te 8.50-kor megnyugodva konstatálod, hogy időben vagy, de sajnos nem vetted észre a pár napja érkező e-mailt, melyben a meghívó fél kért, hogy 8.00 és 8.15 között érkezz, mert fontos vendégek érkeznek, akik előtt illik beérni. 

4. Kézfogással kapcsolatos hibák:

a rendezvény megkezdése előtt 10 perccel tekinteteddel végigpásztázod a terepet, hogy felismerd a kollégákat, partnereket, akiket kézfogással üdvözölsz, majd a büféhez sietsz, és mindkét kezed teleteszed itallal, étellel. De jönnek még, akiket üdvözölnöd kell. Étkezést követően mindig kezet kell mosni, mielőtt kezet fogsz valakivel. Senki nem akarja a ragacsos kezedet megrázni. Ilyenkor csak szóbeli üdvözlést illik adni, amit a másik fél meg fog érteni. Tipp: ha koktélfogadáson jársz, próbáld az italt a bal kezedben tartani, a jobb kezedet szabadon hagyva kézfogáshoz. 

5. Bemutatkozás elmulasztása:

leülsz az asztalhoz a süteményeddel, vizeddel az ülés kezdete előtt. Szerencsésen kaptál helyet, mert a 8 fős asztalnál a balodon és jobbodon ülőkkel is ismeritek egymást, de a többiek teljesen ismeretlenek, és te nem mutatkozol be nekik, hanem beszédbe elegyedsz a melletted ülőkkel, a többieket figyelmen kívül hagyva. Nagyon helytelen, mindig mutatkozz be vagy mutasd be egymásnak az asztaltársaság valamennyi tagját, méghozzá az alacsonyabb rangú személyeket a magasabb rangúaknak, és ne felejtsd el a titulusokat, hivatalos címeket sem, mint Dr, vagy alelnök, stb. 

6. Rossz témákban kezdesz el társalogni:

végre szünet lesz a találkozón, vége az első órának. Az asztalnál eszedbe jut, hogy az egyik ott ülőnek a gyermeke a közelmúltban beteg volt, és te rákérdezel a hogylétére. Bár figyelmességnek tűnik, de nagyon rossz ötlet, hiszen minden hivatalos eseményen kerülni kell a személyes, pláne például az egészséggel kapcsolatos témákat. Elkerülendő ugyanígy az anyagiak kitárgyalása vagy pletykák felhozatala. 

7. Az udvariasság elmulasztása:

kerekasztal beszélgetés vagy konferenciahívás? Egyre megy abból a szempontból, hogy tudni kell csendben kivárnunk a sorunkat a megszólalásra. Rendkívül udvariatlan és visszatetsző a másik szavába vágni, sajnos sokan hatalmuk fitogtatására is használják ezt a helytelen viselkedést. Mindenképpen kerülni kell. 

A sort még lehetne folytatni, például kiemelnénk a túlzott alkoholfogyasztás hibáját vállalati rendezvényen, az asztali protokoll be nem tartását, stb. Tudnivalók egész sora várja, hogy te magad is áttanulmányozd, hiszen egy sikeres üzletember számára ezek elengedhetetlen ismeretek. Amennyiben hiányosságokat érzel magadban a témában, javasoljuk, hogy végezz el egy üzleti protokoll tanfolyamot, legyél akár protokoll szaktanácsadó, ahol a protokollszabályok minden területéről ismereteket szerezhetsz. Hallottál már a MOE (Masters of Events) Rendezvényakadémiáról? Most indulnak kommunikációs tréningjeink üzleti protokoll online kurzus keretében, melynek elvégzése után államilag elismert tanúsítványt kapsz.  

Követed már a MOE Rendezvényakadémia Facebook oldalát?

ISMERED AZ ALAPVETŐ ÜZLETI PROTOKOLL SZABÁLYOKAT?

Töltsd ki ingyenes tesztünket, hogy kiderüljön, mennyira vagy illemtudó valójában.

Ha nem megfelelően viselkedsz bizonyos helyzetekben, emberileg is és szakmailag is rossz megítélést kaphatsz. Ezt a tesztet azért készítettük el, mert szeretnénk képet kapni arról, milyen a hazai helyzet, emellett gondoltuk, te is szívesen teszed próbára tudásodat az illemet érintő kérdésekben. Az étkezés szabályai, ki köszön kinek, kit mutatunk be kinek, és így tovább, ezek a szabályok talán teljesen maguktól értetődnek tűnnek, de hidd el, mégsem feltétlenül azok. Te mennyire vagy illemtudó?