Az online rendezvények nem teljesítenek jobban az élő eseményeknél
Az online rendezvények nem teljesítenek jobban az élő eseményeknél
A koronavírus hatása a rendezvényszervezésre
A Covid19-világjárvány 2020 óta meghatározza az életünket, ami forradalmasítást követelt meg a rendezvényiparban is. Mindent újra kellett gondolnunk az üzleti modelltől kezdve a szponzoráláson át a tartalomszolgáltatásig. Legnépszerűbb alternatívaként az online térbe való átköltözés jöhetett szóba, de vajon tudják-e az online rendezvények pótolni vagy akár túl is szárnyalni az élő eseményeket? Erre keressük a választ a számok segítségével.
Élő vagy online – Pro és kontra
Az elmúlt időszak az online rendezvényekről szólt, a lebonyolításukat követő tapasztalat azt mutatja, hogy a fejlett technológia ellenére, a modernitás világában sem tudják pótolni teljes mértékben az élő rendezvények nyújtotta élményeket és lehetőségeket. Az élő rendezvényeken ismerkedünk, hálózatot építünk, jól érezzük magunkat, valamint teljes mértékben jelen vagyunk fizikailag és szellemileg is. Ezzel szemben az online rendezvényeken sokkal nehezebb az elköteleződést kialakítani és megtartani – véli az online rendezvényszervezők 36%-a –, a hálózatépítés szintén kihívást jelent, és a látogatók figyelmét is körülményes fenntartani. A hosszabb online események mind szellemileg, mind fizikailag kifáraszthatnak: a monitor előtt ülve könnyen lankadhat a figyelmünk, a szemünket is megviseli a többórás képernyőnézés. Az online rendezvények egyik típusú eseménynél sem tudják maximálisan biztosítani az élő rendezvények nyújtotta élményeket, hiszen ahogyan egy online konferencián nem kezdeményezünk spontán beszélgetést a résztvevőkkel, úgy egy koncert nyújtotta impulzusok sem érnek el minket.
A Reed által végzett felmérés szerint a rendezvényszervezők 51,5%-a úgy véli, hogy képtelenek elérni az élő rendezvényeken tanúsított résztvevői elköteleződést, 25,4%-uk szerint pedig a költségek jelentik a legnagyobb kihívást. A felmérésből az is kiderül, hogy az online események látogatói nem vesznek részt annyira aktívan az eseményeken, mint azt a valóságban tennék – sok kiállító számára jelent problémát például, hogy a látogatók nem érdeklődnek a standjaik iránt.
Az online rendezvények jövője
Az elmúlt egy év alatt hozzászoktunk és alkalmazkodtunk a rendezvényszervezés új típusához, de vajon a pandémia után is lesz igény az online eseményekre? A Reed felmérése rámutat, hogy a rendezvényszervezők bizonyos online funkciókat szívesen alkalmaznának az élő rendezvényeken is, ilyen például az érintkezés nélküli beléptetés és a digitális badge (belépőkártya). A felmérésben a látogatók 65%-a és a kiállítók 57%-a nyilatkozott úgy, hogy véleményük szerint a digitális rendezvénytechnológia a világjárvány után is használható lesz. Ezt alátámasztja, hogy a 2020-ban online megrendezett PAX Online x EGX Digital rendezvényre több mint 13 millió látogató vásárolt belépőt, akinek 77%-a jelezte, hogy szívesen viszontlátnák a jövőben az ott alkalmazott digitális funkciókat. A világjárvány következtében mind a látogatók, mind a kiállítók arra kényszerültek, hogy kipróbálják a virtuális rendezvényplatformokat, és az így szerzett tapasztalatok alapján nyitottabbá váltak az online események megrendezésére és az azokon való részvételre. Ugyanakkor a felmérésben résztvevő rendezvényszervezők 2/3-a úgy tervezi, hogy a jövőben, az oltási programok után, visszatérnek a normál vagy magasabb költségvetési szintű rendezvényekhez. Ez alátámasztja, hogy habár az élő rendezvények egyértelműen drágábbak, mint az online megrendezett alternatíváik, mégis megérik a rendezvényszervezőknek az extra befektetést. A rendezvényszervezők 33%-a szívesen használná fel a többletforrásokat a helyszíni élmények javítására, 31%-uk pedig növelné a technológia használatát.
A világjárvány következtében a rendezvényszervezők csaknem háromnegyede, azaz 73,6%-a vált jártasabbá vagy sokkal jártasabbá a technológia terén, ami azért fontos, mivel az iparág az elkövetkező hónapokban továbblép a virtuális és végül hibrid események felé.
Hogyan alakul a technológia?
2020-ban és 2021-ben a rendezvényalkalmazások egyértelmű térnyerését figyelhettük meg, amivel együtt az áruk is emelkedett. Amíg egy ilyen applikáció 2019-ben maximum 9600 dollárba került, addig ez az érték napjainkban a 15 000 dollárt is elérheti. Az alkalmazásfejlesztők 76%-a arról számolt be, hogy a rendezvényappok iránti kereslet magasabb, mint tavaly volt.
Habár a rendezvényalkalmazások valóban nagyon fejlettek, még mindig csak bizonyos funkciók kiváltására képesek; a személyes érintkezés, valódi kapcsolatok kialakítása nem lehetséges rajtuk keresztül sem. Funkciók tekintetében az alkalmazásszolgáltatók 57%-a tesz egyébként ajánlásokat közeli helyekre, eseményekre és élményprogramokra a felhasználóknak, 65%-uk pedig személyre szabott program- vagy tartalomajánlásokat közvetít.
Az élő rendezvények egyik előnye, hogy nagyban elősegíti a hálózatépítést, például a rendezvényszervezők számára is ez a leghatékonyabb eszköz arra, hogy új ügyfeleket találjanak (66%), amit a közösségi média követ (45%). A személyes hálózatépítés lehetőségének hiányában a rendezvényappok szintén csak egy elegendő, de mégsem teljes körű funkciót töltenek be. A rendezvénykezelő szoftverek kialakításánál is a legfontosabb szempont elsősorban a támogatás (79%), amelyet a funkciók (78%) és az analitika (69%) követ.
Milyen típusú élő rendezvényekre van a legnagyobb igény még a járvány idején is?
Érdemes egy pillantást vetni arra, mely rendezvénytípusok voltak a legnépszerűbbek az elmúlt években; ez alapján jó eséllyel megállapíthatjuk, milyen rendezvényekre számíthatunk még a járvány ideje alatt. Észak-Amerikában például a belső csapattalálkozók és tréningek a leggyakoribb rendezvénytípusok, ezek 2020-ban a piac 17%-át tették ki. Ez az érték hasonló volt a többi kontinensen is: Európában 19%, Ázsiában és a Csendes-óceán térségében 16%, Közép- és Dél-Amerikában pedig 19%. Az Oxford felmérésének alapján 2018-ban az Egyesült Államokban a résztvevők 53%-a vett részt vállalati és üzleti találkozókon, 18%-a kiállítási tér nélküli konferenciákon és kongresszusokon, 16%-a pedig kiállítási térrel rendelkező kereskedelmi bemutatókon vagy konferenciákon. 6% vett részt motivációs rendezvényeken és 6% más típusú értekezleteken. 2019-ben a csapatépítő rendezvények voltak a leggyakrabban megszervezett belső rendezvények, a vállalati rendezvényszervezők 49%-a jelezte, hogy gyakran tartanak ilyen típusú eseményeket.
Bár a formátumok azóta megváltoztak, továbbra is ugyanolyan fontos, hogy megtaláljuk az alkalmazottak összekapcsolásának módját – különösen azért, mert az emberek nagyrészt otthonról dolgoznak.
javasolt színpadi kialakítás rendezvények biztonságos újraindításához (plexi elválasztókkal, 1,5 méteres távolságtartásokkal)
Mik lesznek a legnépszerűbb rendezvényhelyszínek 2021-ben?
A PCMA 2020-as felmérése szerint a középkategóriás ingatlanok lesznek 2021 legnépszerűbb helyszíntípusai. Az eseménymutatók szerint az idei események 37%-át ilyen helyszíneken szervezik majd meg, ezt követik a sorban 16,8%-kal a nem hagyományos találkozóhelyek. A rendezvényszervezők 37%-a a következő helyszín kiválasztásakor a biztonsági előírások alapján fog mérlegelni, tehát elsődleges szempont lesz, hogy a helyszín képes-e biztosítani a járványügyi előírásokhoz szükséges feltételeket. 2019-ben a vállalati rendezvényszervezők 76%-a a saját helyszínét használta rendezvények lebonyolításához. Nekik könnyebb lesz a jövőben alacsony kockázattal járó, a távolságtartás betartására alkalmas helyszínt biztosítaniuk az előadók számára.
Hogyan alakult a rendezvények nyereségessége?
Az EventMB felmérése szerint 2020-ban az online rendezvények 28%-a volt nyereséges, 10,8%-a pedig képes volt meghaladni az élő események bevételeit. A nyereségesség elmaradása többek között arra is visszavezethető, hogy arendezvényszervezők 32%-a nem számít fel díjat a virtuális eseményekért. Ez azonban láthatóan nem fenntartható, így valószínűsíthető, hogy 2021-ben az online rendezvények is fizetősek lesznek, vagy az áruk jelentősen emelkedik.
Források:
További érdekes tartalmunk:
Miért nem tudja ugyanazt a hatást előidézni bennünk/velünk egy online esemény? Milyen emocionális és racionális előnyei vannak az rendezvényeknek? Csatlakozz a #PowerOfLiveEvents programhoz; elmeséljük, miért, és mit is jelent számunkra.
Azt, hogy egy rendezvény milyen szerepet tölt be a marketingkommunikációban, a rendezvény célja határozza meg. Egy rendezvény ugyanis lehet PR elem, de akár vásárlásösztönző hatással is létrejöhet.
Egy rendezvény a marketingkommunikáción belül a nem klasszikus reklámeszközök (Below The Line) csoportjába tartozik.
A rendezvények világa a szolgáltatásmarketing területéhez tartozik. Ez azt jelenti, hogy a rendezvény kreatív kivitelezését a vállalat egy külső rendezvényszervező cégre bízza. Tovább olvasom.
Ezzel az ismeretanyaggal az a célunk, hogy egy gyakorlati tudásanyagot állítsunk össze azok számára, akik a jövőben virtuális vagy hibrid rendezvényeket szeretnének szervezni. Kattints ide a részletes tudásanyaghoz.
INGYENES 37 OLDALAS ESETTANULMÁNY
Hogyan szerveztünk meg 3 hónap alatt egy 1 300 fős, 25 éves jubileumi nemzetközi céges
gálarendezvényt a CaliVita® International számára?
Töltsd le az idehaza ritkaságnak számító, ingyenes esettanulmányunkat és tanulj azokból a módszerekből, amikkel te is élménydús és kiemelkedően sikeres rendezvényeket tudsz majd szervezni!