Metaverse Fashion Week, avagy a divat is a virtuális világba költözött

Érdekel a divat? Imádsz vásárolni? Mindig is arra vágytál, hogy a saját szemeddel láss egy divatbemutatót, vagy magadénak tudj egy káprázatos ruhakölteményt valamelyik luxusmárkától? A Decentraland most ezt lehetővé tette! A cég ugyanis létrehozott egy virtuális valóságot, ahol idén egy különleges rendezvényt tartottak, a Metaverse Fashion Weeket (MVFW). Az élmény semmihez sem fogható. Ez nem egy közvetítés a New York-i vagy párizsi Divathétről, nem egy videó. Ez maga a (virtuális) valóság!

Divathét a metaverzumban

A divattervezők évtizedek óta olyan, sokak számára elérhetetlen, ikonikus helyszíneken mutatták be a kollekciójukat, mint a New York-i Lincoln Center, vagy a párizsi Champs-Élysées. Most azonban a Decentraland világában tűntek fel, ami lehetővé tette, hogy bárki beléphessen az addig kuriózumnak számító rendezvényre, leküzdve a tér és idő korlátait. A metaverzumban az avatárodon keresztül valóra válthatod az álmod, részese lehetsz egy szemkápráztató divathétnek.

Az eseményt 2022. márc. 24-27. között tartották a Decentraland Divatkerületében, ahol a csúcskategóriás divatházaktól kezdve a bejáratott márkákon át a digitálisan natív termékekig egyaránt jelentek meg márkák, hogy bemutatkozzanak. Így többek között a Dolce & Gabbana, a Tommy Hilfiger, a Forever 21, a DKNY és az Estée Lauder is.

A négynapos rendezvényen olyan programokra is sor került, mint a kifutóshowk, interaktív élmények, after partik olyan DJ-kkel, művészekkel, mint pl.: Grimes, mindezt azonban a digitális világ adta lehetőségekkel megbolondítva.

Így például a résztvevők egyik digitális helyszínről teleportálhattak a másikra, vagy olyan meghökkentő jelenségekkel is találkozhattak, mint hogy macskaarcú avatármodellek lépnek fel egy stadionszerű térben, nyolcas alakú kifutón a Dolce & Gabbana szervezésében. De hasonlóan látványos esemény volt a Plein Plázában megrendezett bemutató, ahol egy fémes, koponya alakú animatronikus szerkezetből emelkedtek ki avatármodellek, és mutatták be termékeiket.

metaverzum divathét rendezvény

A márkák kiterjesztése, a metaverzum és a divatipar

A divatipar szinte azonnal meglátta a lehetőséget a metaverzumban és egyik fontos résztvevőjévé vált. Mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy számos nagynevű tervező, vállalat jelenik meg itt valamilyen kínálattal, melyekkel a felhasználók különböző digitális világokban találkozhatnak vagy használhatják fel őket. Így a Gucci üzletei például a The Sandbox videójátékban tűnnek fel, ahol a vállalat saját területet vásárolt, hogy online áruházának koncepcióját népszerűsítse. A Balenciaga a Fortnite online játékkal való együttműködés keretében értékesít négy egyedi terméket a gyűjteményéből, melyeket a játékosok az avatárjukhoz vásárolhatnak meg. A Forever 21 pedig online játékot tervezett a Roblox online platformra, Forever 21 Shop City néven.

A Metaverse Fashion Week vezetője szerint a divatmárka cégek könnyen megtalálják saját identitásukat ebben a sajátos ökoszisztémában és rendkívül kreatívan fejezik ki önmagukat. Ahogy korábban felfedezték a lehetőséget a filmekben, és számos neves márkáról készült divatfilm, most a metaverzumban, a 3D-ben is meglátták a potenciált.

A Decentraland egy 3D-s virtuális világ, egy böngészőalapú platform, ahol a felhasználók virtuális telkeket vásárolhatnak. Mára sok divatcég birtokol ilyen digitális helyszínt itt, de nem csak azok léphetnek be, akik tulajdonosok – bárki számára nyitva az ajtó. Mivel ez egy nonprofit szervezet, nem a haszonszerzés a cél, sokkal inkább a platform népszerűsítése.

Így a Decentraland, amikor létrehozta az MVFW eseményét, minden márka számára elérhetővé tette, hogy bármelyik cég igénybe vehesse, ha szeretné. De ennél is tovább mentek, és hogy egyenlő esélyeket biztosítsanak, számos kirakat számára nyújtottak segítséget az infrastrukturális tervezésben is. A kifutók és az üzletek 3D-s modelljeit a Decentraland közösség stúdiói készítették. Mint minden új eseménynél, itt is adódtak hibák, ám mindezek ellenére a rendezvényen 108 000 résztvevő jelent meg, a kiállítóknak pedig 76 757 dollár értékű hordható eszközt sikerült a platformon keresztül értékesíteniük.

metaverzum divathét rendezvény

Az NFT-k és a virtuális ruhásszekrény

Számos tervező, divatcég hozott létre az avatárok számára megvásárolható termékeket, amelyeket úgynevezett NFT-kóddal láttak el. Ez a kód igazolja, hogy a felhasználó egy alkotás digitális változatát birtokolja. Az Estée Lauder például kifejezetten a Metaverse Fashion Weekre készítette el népszerű Advanced Night Repair terméke NFT-vel ellátott verzióját. A cég különleges ajándékkal is készült, hiszen a résztvevők beléphettek a termék ikonikus „Kis Barna Üvegcséjébe”, amivel feloldhattak egy jelvényt – és ezzel bizonyították részvételüket –, valamint megszerezhettek egy NFT-támogatású digitális viseletet, ami a termék ihlette sugárzó aurát kölcsönzött az avatároknak. Egy másik márka, a Philipp Plein, pedig egy teljes kollekciót bocsátott rendelkezésre, amely korlátozott idejű NFT-ként volt elérhető.

A látogatók alapvetően ingyenesen fedezhették fel az MVFW világát, de ahhoz, hogy NFT-ket tudjanak vásárolni avatárjaik számára, még ha azok alapból ingyenesek is, be kellett állítaniuk egy blokklánc pénztárcát.

De miért költ valaki arra, hogy különböző dolgokat vásároljon az avatárjának? A válasz valahol abban rejlik, hogy az avatárok lényegében a felhasználók kiterjesztései. Ha a valóságban nem vehetnek meg egy Gucci ruhát, itt megtehetik. Ha a valóságban nem lenne hol viselniük, itt biztosan találnak rá alkalmat. Ha a valóságban kevés embernek tudnák megmutatni, itt több tízezernek. A megvásárolt digitális ruhákat és egyéb termékeket felvillanthatják bármelyik digitális helyszínen, amikor bejelentkeznek, például az MVFW after partijain.

A pandémia egyértelműen tovább fokozta a virtuális események térnyerését, ahonnan már csak egy lépés volt a digitális ruhásszekrény felé való elmozdulás. Hiszen mi magunk is tapasztalhattuk a karantén időszaka alatt, valójában mennyire kevés ruhára is van szükségünk a négy fal között, és mennyire nincs alkalmunk felvenni az olyannyira vágyott, vagy imádott ruháinkat. Így ezt a fajta vágyunkat akár a virtuális térben is kiélhetjük.

Miután olyan tervezőkkel működött együtt a cég, mint Christian Cowan vagy Rebecca Minkoff, többek között a Yahoo is úgy döntött, hogy részt vesz az MVFW-ben, és elindította saját helyszínét Electric/City néven azzal a szándékkal, hogy a teret a jövőbeli márka-együttműködések számára hasznosítsa. A Yahoo hatalmas növekedést mutatott a fiatalabb közönség körében folyamatos technológiai innovativitása, valamint a digitális és valós világban nyújtott élményközpontúsága miatt.

Az MVFW vezetője szerint a divathét egy olyan ígéretes esemény, ami évről évre vissza fog térni, más virtuális platformokon és metaverzumokban, így a tervezők és márkák még szélesebb közönséget érhetnek el, a látogatók pedig újabb virtuális világokat ismerhetnek meg, és látogathatnak el az új térben megszervezett rendezvényekre.

Az írás ezen hír felhasználásával készült: forrás

RENDEZVÉNYSZERVEZŐ TANFOLYAM ONLINE KÉPZÉS

RENDEZVÉNY-
SZERVEZŐ TANFOLYAM ONLINE KÉPZÉS

  • Bejelentett rendezvényszervező képzés, tanúsítványt kapsz

  • Szakmai gyakorlati munkalehetőség élő rendezvényeken*

  • Elektronikus oktatási felület: a tanfolyam a jelentkezést követően azonnal megkezdhető

  • Fantasztikus esettanulmányok (PDF): eddig még sehol nem publikált, magyarországi vonatkozású tanulmányokat olvashatsz

  • Rendezvénysegédletek (PDF, XLS, DOC): életmentő rendezvénysegédletekkel is ellátunk

rendezvényszervező tanfolyam