220 szerzeményem van, ezekkel könnyű jó bulit csinálni

interjú Novai Gáborral, a Marót Viki és a Nova Kultúr Zenekar frontemberével.

Novai Gáborral, aki a Generál Együttes alapító tagja, a Hungária Együttes dalszerző basszusgitárosa és énekese, a Dolly Roll alapítója, egy céges rendezvényünkön találkoztunk, ahol a fellépés előtt egy öltözőnek kialakított irodában kezdjük meg a beszélgetést.

A Marót Viki és a Nova Kultúr Zenekar már 13 éve működik, a Te zenei múltad, tapasztalatod olyan régre nyúlik vissza, hogy az fantasztikus. Ennyi idő után, mit gondolsz, hogyan lehet még a közönséget lázba hozni?

Mindig lehet újat csinálni, csak naponta kell vele foglalkozni. Nekem a fő foglalkozásom a Marót Viki és a Nova Kultúr Zenekar, minden gondolatom arra irányul, hogyan lehetne egy kicsikét felfrissíteni az együttest. Az élőzenei projekteket is folyamatosan meg lehet újítani, például egy vendéggel vagy egy áthangszereléssel. Olyat szerencsére nem szoktam érezni, hogy unatkozom, vagy netán abba szeretném hagyni.

Céges rendezvényeken szerinted nehezebb a közönséget megmozgatni?

Igen. Sokkal könnyebb dolgunk van akkor, amikor a vendégek jegyet váltanak kifejezetten a mi koncertünkre. Ilyenkor a célközönség előtt tudunk játszani, s az teljesen más érzés. A céges rendezvényeknél a szervező nem tudja teljesen felmérni a vállalaton belül, hogy ki-mit szeret, mik az igények, a közönség ilyenkor teljesen vegyes.

„Nekünk szerencsére 30 éves múltú slágereink is vannak, mellyel könnyen meg tudjuk mozgatni a vendégeket. Nekem személy szerint 220 szerzeményem van, GENERAL DOLLY ROLL HUNGARIA korszakból ezekből könnyű válogatni hál’ Istennek.”

Van egy dramaturgiája a műsorunknak, de ahogy látjuk a közönség reakciót, rugalmasak vagyunk a változtatásra.

Milyen visszajelzéseket kaptok a közönségtől a rendezvények után?

A legjobb visszajelzés egy pozitív vélemény, egy visszataps, vagy ha a résztvevő vendég elhív egy másik rendezvényre fellépőnek. Ez az igazi reklám. A legjobb ajánlólevél, ha az ember jó bulit csinál, jó hangulatot teremt, illetve ha próbál megfelelni az igényeknek.

Egyedi kéréseket szoktatok teljesíteni esetleg esküvőkön vagy születésnapokon?

Az együttes már nem vállal magánjellegű rendezvényeken fellépést, voltak rossz tapasztalataink. A megalakulásunkkor, amikor még nem tudtuk, milyen rendezvényeken szeretnénk fellépni, elvállaltunk egy céges rendezvényt, ami tulajdonképpen az egyik dolgozó születésnapi bulija volt, s mivel nem volt színpad, a fellépés közben fel akartak jönni a Vikihez fotózkodni a vendégek. Utána döntöttünk úgy, hogy nem szeretnénk több ilyet elvállalni.

A csapatnak te vagy a fő embere, a menedzsere…

Hát, én mindenes vagyok: producer, zeneszerző, hangmérnök, menedzser, Vikinek a személyes mentora.

Hogyan tudod mindezt összeegyeztetni?

Bármilyen későn is érek haza, minden reggel 8-kor megnézem a leveleimet, válaszolok rájuk. Délig megírom a szerződéseket, reggeltől estig pedig, akár ünnepnapokon is fogadom a hívásokat a rendezvényszervezőktől. Rögtön válaszolok, és azonnal küldöm, amit kérnek tőlem, legyen szó riderről vagy szerződéstervezetről.

Szakmán belül sok előadóművész nemcsak azért dolgozik menedzserrel, mert szeretné, hogy a napi élete egyszerűbb legyen, hanem mert nem szeretne konfrontálódni az ügyfelekkel. Te jól tudod kezelni a konfliktusokat?

Az eddigi 13 év alatt összesen két olyan alkalom volt, amikor azt éreztem, jó lenne egy menedzser, aki felfogja az ütéseket, vagy aki letárgyalja helyettem a dolgokat. De általában a konfliktusokat ki tudom védeni, s úgy, hogy sértődés sosincs belőle. Rá szoktam érezni ezekre a helyzetekre, s már a kialakulásuk előtt megelőzöm. Már előre tudom egy levélből, hogy a szervező hozzáértő-e. Többségében megbízható emberekkel szoktam dolgozni. Akik már régóta benne vannak a szakmában, tudják, hogy mit szeretnének, ők rendszerint a szerződést is rendesen be szokták tartani. Persze hiába a több éves tapasztalat, mindig adódnak olyan váratlan helyzetek, amikre nem lehet előre felkészülni.

Az interjú egy pillanatra megtorpan. Az öltözőajtón kopognak. Marót Viki lép be nagy mosollyal.

Milyen különbséget látsz vidéki és fővárosi fellépések között (helyszín, vendégek, ellátás, szervezők)?

A különbség, ami felfedezhető a fellépések között nem kifejezetten a vidékhez, hanem a szervezőkhöz köthető. Vidéken és Budapesten is ugyanúgy előfordulhatnak kínos szituációk. Ez a szervezésen, a szervezőn múlik, hogy ki mennyire rutinos, hogyan tudja megszervezni az adott eseményt, gondol-e a részletekre. Az önkormányzatok elég jól megszervezik a rendezvényeket, az ellátásról gondoskodnak, figyelembe veszik, hogy mit kérünk. Igazából nincsenek nagy igényeink vagy sztárallűrjeink, amit ugye más fellépőkről lehet hallani, a riderünk is egyszerűbb.

Interjú előtt beszéltünk a megújulásról, a jövőről. Hogyan tud megújulni a zenekarotok?

Érzékenyen kell reagálni minden hangulatra, trendre. Tudni kell, hogy milyen csatornákon lehet a népszerűséget fenntartani. Régebben nagyon nagy dolog volt, ha például valaki bekerült a TV-be. Ebben az időszakban minden televíziós felkérést elvállaltunk, reggeli műsorokban is rendszeresen szerepeltünk, de aztán idővel ez már nem növelte a fellépéseink számát.

„Most az interneten, ha valamilyen jó posztot megosztasz a Facebookon vagy a saját honlapodon, akkor szinte össze lehet hozni egy élő koncertnyi embert.”

Folyton figyelni kell, mi a trend, mi a népszerű, s mindig ki kell találni valami új projektet. Mi jelenleg vendégszereplőket szoktunk hívni a nagyobb fellépéseinkre, mint például Gál Csaba Boogie-t, aki állandó vendéggitárosunk. Ez mindig frissíti a műsorunkat. Tavaly óta a nagyobb fellépéseken a Marót Viki és Nova Kultúr Zenekar műsora kiegészül egy Generálos blokkal, ahol Karácsony János „James” eredeti Generál dalokat énekel.

Milyenek a visszajelzések?

Nagyon sokan voltak a legutóbbi koncertünkön. Nagyon jó volt a visszhangja, sokan megjegyezték, hogy a jövőben is folytassuk a közös koncertezést.

Akkor a feltörekvő fiatal zenekaroknak konkurenciái tudtok lenni.

Igen, de a Generállal már szoktunk olyat is csinálni, hogy a MÖRK-kel, egy fiatal hazai együttessel közösen lépünk fel. Ilyenkor a műsor közben előadnak például egy dalt a saját lemezükről, ami egyben promóció is nekik. Érzik, hogy számítunk rájuk, nekik is kiváló tapasztalatszerzés, hogy Charlie-val, Karácsony Jánossal, Novaival vagy Várkonyival lépnek fel. Mi ezzel frissítjük a zenekart.

A fiatal zenészeknek milyen tanácsot adnál, ha most akarnának elindulni a zenei pályán?

Nehéz tanácsot adni, mert amit én 1972-ben megtapasztaltam, az most már teljesen nem aktuális. Szerintem legyenek érzékenyek, figyeljenek a külvilágra, s legyenek kitartóak. Előbb vagy utóbb biztos össze fog jönni, amit el szeretnének érni.

INGYENES 37 OLDALAS ESETTANULMÁNY

Hogyan szerveztünk meg 3 hónap alatt egy 1 300 fős, 25 éves jubileumi nemzetközi céges
gálarendezvényt a CaliVita® International számára?

Töltsd le az idehaza ritkaságnak számító, ingyenes esettanulmányunkat és tanulj azokból a módszerekből, amikkel te is élménydús és kiemelkedően sikeres rendezvényeket tudsz majd szervezni!