Zenés, táncos rendezvény 2024-ben: milyen engedélyekre van szükség?

Zenés, táncos rendezvény 2024-ben: milyen engedélyekre van szükség?

A zenés, táncos rendezvényekre 2024-ben is különös figyelmet kell fordítania egy szervezőnek, hiszen az elmúlt években nem egy esetben történtek szabálytalanságból adódó balesetek. Ezért összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat a rendezvénytartási engedély és a biztonsági terv kapcsán.

Zenés, táncos rendezvény 2024-ben: Van-e változás a korábbiakhoz képest?

A zenés, táncos rendezvények biztonsági előírására vonatkozó rendelkezéseket jogszabály írja elő. A 23/2011. (III. 8.) Korm. rendelet (Ztr.) a mérvadó e tekintetben. A rendelet 2011. március 16-án lépett hatályba, és azóta csak egyszer módosították, a Covid-járvány idején. Ám az akkori módosító szabályzat, a járványügyi készültségi időszak védelmi intézkedéseiről szóló 285/2020. (VI. 17.) Korm. rendelet csak 2020.06.18. és 2020.09.20. között volt érvényben, mára már hatályát vesztette.

Mit jelent ez? Azt, hogy ha zenés, táncos rendezvény szervezését tervezed idén, akkor továbbra is a Ztr.-ben leírtakat kell figyelembe venned. Persze a világban zajló események, netán egy esetleges újabb járvány bármikor előidézhet változást e kormányrendelet tekintetében is, de ne fessük az ördögöt a falra!

Azt, hogy milyen biztonsági szabályokat kell betartanod a szervezés során, kissé nehéz lehet értelmezni, ám a gyakorlatorientált online rendezvényszervező tanfolyamunkon erre a témára is részletesen kitérünk. Amennyiben kezdő rendezvényszervezőként örülnél egy kis szakmai segítségnek, jelentkezz bátran képzésünkre!

szabadtéri rendezvények szabályok rendezvényszervezés

3-300-1000: Miért fontosak ezek a számok?

A Ztr. hatálya az alábbi zenés, táncos rendezvényekre vonatkozik:

  • rendszeresen vagy meghatározott alkalomból, illetve időpontban tartott,
  • nyilvános, nem zártkörű,
  • zeneszolgáltatást főszolgáltatásként nyújt válogatott lemezbemutatás vagy élő előadás útján,
  • a részvételhez nem kell megváltott ülőhellyel rendelkezni.

Hétköznapi nyelvre lefordítva ide tartoznak a koncertek, a hangversenyek, a fesztiválok, a diszkók, a bálok, estélyek.

A rendelet csak azokra a zenés, táncos eseményekre vonatkozik, amelyeket tömegtartózkodásra szolgáló építményben, illetve helyiségben tartanak, tehát amelyben egyidejűleg 300 főnél több is tartózkodhat egyszerre. A befogadóképesség megállapításához jó, ha tudod, hogy egy m2-re 3 főt szokás számítani. Szabadtéren tartott rendezvények esetén, ha várhatóan lesz olyan időpont, amelyen a résztvevők létszáma az 1000 főt meghaladja, akkor szintén a Ztr.-ben foglalt szabályok a mérvadóak.

A Ztr. azonban nem vonatkozik a családi összejövetelekre, vallási közösségek vallásos szertartásaira és a köznevelési, illetve a szakképző intézményekben az intézmény által szervezett rendezvényekre, tehát esküvőkre, egyházi koncertekre és például a szalagavató bálra, amennyiben azt az iskolában tartják. A tüntetések alkalmával tartott koncertek is kivételt képeznek.

A témával kapcsolatban további hasznos olvasmányokat találsz blogunkban, több cikket is írtunk arról, mire kell figyelni a zenés, táncos rendezvények biztonságossá tétele során.

Engedélyek

Zenés, táncos rendezvény 2023-ban is csak rendezvénytartási engedély birtokában tartható! Ezt az illetékes jegyzőtől kell kérni figyelve arra, hogy az ügyintézés határideje 20 nap. Az említett kormányrendeletben részletes leírás olvasható az engedély iránti kérvényezés mikéntjéről és a szükségesen csatolandó dokumentumok (például biztonsági terv), adatok listájáról.

Kezdőként – de akár tapasztalt rendezvényszervezőként is – érdemes segítséget kérni a dokumentáció összeállításához, hiszen nem kis feladatról van szó. Mi is szívesen állunk rendelkezésedre, vedd fel velünk a kapcsolatot, ha elakadtál a jogi útvesztők szövevényében!

Biztonsági terv

A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről a szervezők által kidolgozott átfogó biztonsági terv gondoskodik.

A biztonsági tervben be kell mutatni a helyszín pontos alaprajzát és befogadóképességét. Az ilyen tervnek tartalmaznia kell egy a vészhelyzetekre vonatkozó menetrendet, például a balesetekre, a rendbontásra, az elemi csapásokra, a támadásokra, az időjárás okozta problémákra vonatkozó kiürítési, menekítési eljárás menetét. Az evakuálási eljárások begyakorlása és a vészhelyzeti protokoll megismertetése a teljes személyzettel elengedhetetlen lépés.

rendezvenybiztositasi-terv-rendezveny-biztositas

rendezvénybiztosítási terv tartalomjegyzék – részlet

A rendezvénynek helyt adó építményt fel kell készíteni a vészhelyzetekre: biztosítani kell a helyszínen a szakképzett elsősegélynyújtó személyzetet, illetve a biztonsági személyzetet a belépő kapuknál és a rendezvény egész területén – ugyanez vonatkozik a szabadtéri rendezvényekre is.

A rendezvény szervezőjének készítenie kell egy házirendet, ami tartalmazza a legfontosabb tudnivalókat a helyszín és a rendezvény kapcsán, ezt minden résztvevőnek be kell tartania.

A biztonsági tervet, a tűzvédelmi szabályzatot, az evakuálási eljárásokat és a házirendet a rendezvény minden közreműködőjének ismernie kell. Ezekkel a lépésekkel a szervezők biztosíthatják, hogy rendezvényükön minden résztvevő biztonsága és jóléte prioritást élvezzen.

RENDEZVÉNYSZERVEZŐ TANFOLYAM ONLINE KÉPZÉS

RENDEZVÉNY-
SZERVEZŐ TANFOLYAM ONLINE KÉPZÉS

  • Bejelentett rendezvényszervező képzés, tanúsítványt kapsz

  • Szakmai gyakorlati munkalehetőség élő rendezvényeken*

  • Elektronikus oktatási felület: a tanfolyam a jelentkezést követően azonnal megkezdhető

  • Fantasztikus esettanulmányok (PDF): eddig még sehol nem publikált, magyarországi vonatkozású tanulmányokat olvashatsz

  • Rendezvénysegédletek (PDF, XLS, DOC): életmentő rendezvénysegédletekkel is ellátunk

rendezvényszervező tanfolyam