Így élőzz a rendezvényen úgy, mint egy profi

Az ember kíváncsi természet, de a reality showk megjelenése óta szeretünk igazán Magyarországon is mélyebben belelátni a titkokba, tudni, mikor mit csinálnak a számunkra érdekes emberek, közszereplők, celebek. Minél inkább bennfentesként érezzük magunkat, annál jobban leköt ezen videók nézése, és ez a „nézni/látni akarom” függőség gyűrűzött be a social média és ezáltal a rendezvényszervezés világába is, az „élőzés” lehetősége által. Mivel egy-egy ilyen videó gyakran a kulisszák mögé enged betekintést, ezért különösen érdekes a nézők számára, a közösségi média pedig szintén nagyon értékes tartalomként tartja számon, rendkívül jól terjednek.

Mire jó az élő videózás?

Az élő videó közvetítése remek módja annak, hogy valós időben lépj interakcióba a közönségeddel. Rendezvényeken is add meg az ügyfeleknek az élő video streaming lehetőségét, mert a közönséged garantáltan szeretni fogja. Legyen ez esküvő, évforduló, ünnepség vagy akár céges karácsonyi parti, esetleg nagy ívű évzáró ünnepség, oszd meg az élményt azokkal is, akik nem lehetnek jelen. Tudasd velük, hogy fontosnak tartod őket is, és szeretnéd, ha ugyan csak távolról, de mégis résztvevői lennének a rendezvényeden hallottaknak, látottaknak, az élményeknek.

A szemináriumok, alkotóműhelyek, üzleti találkozók élő közvetítése is interaktívabbá teszi az eseményed, és segít szélesebb tömegekhez eljuttatni az üzenetedet.

Az emberek akár a Világ bármely pontjáról képesek lehetnek részt venni az eseményeden, bekukkanthatnak a történésekbe, ami óriási dolog!

Hogyan működik az élő közvetítés?

Az élő videó minden eszközön megtekinthető, legyen az asztali számítógép vagy okostelefon. A közvetítés video-, hang vagy e két tényező egyszerre közvetítésével történik. A nézők kölcsönhatásba léphetnek az élő bejelentkezést készítő személyekkel vagy akár más nézőkkel is a szöveges csevegő funkciók és saját webkamerájuk segítéségével.

Csak elindítom, és megy? Hát nem. 

Ha úgy döntöttél, hogy élőben online közvetítést tartasz az eseményedről, ne gondold, hogy olyan egyszerű dolgod van. Érdemes kommunikációs szakemberek véleményét, tanácsait kikérned arról, miként szervezd meg az élőzést legalább olyan profin, mint ahogy a rendezvényedet szervezed/szervezik. Hiszen az élő videó egy nagyon komoly kommunikációs felületként működik; az, hogy azon keresztül hogyan tálalod a rendezvényedet, egyáltalán nem mellékes dolog!

Mikre figyelj?

  • Ha az élő videót kommentár közvetíti, nagyon fontos az illető személy hitelessége, hogy jól tudjon kommunikálni, ne hozza zavarba a kamera, megfelelő legyen az öltözéke

  • teszteld le, mi látszik a videón keresztül a környezetből; ne legyen rendetlen csendélet a háttérben vagy bármi olyan attribútum, ami az élő bejelentkezésed élvezeti értéket csökkenti

  • megfelelő fényviszonyok legyenek, ha nem lehet jól látni a képet, azonnal lecsatlakoznak a nézőid

  • fontos a zajmentesség biztosítása, amennyire lehetséges

  • a szél nem az élőzés barátja (erre gondolj a kültéri rendezvénynél)

  • adj címet és kategóriát is az élő közvetítésednek

  • vedd figyelembe a technikai paramétereket is, internetelérés, sávszélesség, stb.

Gondold végig, mit látunk majd a videóban!

Ha monoton tevékenységet mutatsz sokáig, amit kvázi statikus képként fog fel a néző, fennáll a veszélye, hogy lekapcsolódhatnak pár perc után. Ezért mindig fontos, hogy tartsd fent az érdeklődésüket! Ebből is láthatod, hogy az élőzést igenis meg kell komponálni! Nem biztos, hogy a képernyő elé tapaszt bárkit is egy egyhangú, hosszadalmas divatbemutató, és pláne nem egy száraz céges beszéd. Az élőzésbe próbáld meg az eseményed legérdekesebb/leglátványosabb részeit beletenni!

Ügyelj az időzónákra is, ha más országokba is szeretnél élőben közvetíteni a rendezvényedről.

Találd ki azt is, melyik platformon szeretnél élőzni, és melyikkel ér el több embert a célközönséged.

Az itthon leginkább használt két social media forma a Facebook és az Instagram live.

A legtöbben ezt a két élőzési módot használják, nagyon nagy elérést lehet velük generálni, és a használatuk is egyszerű. Fontos, hogy előre mindenképpen harangozd be az élőzés lehetőségét, promotáld ugyanúgy, ahogy a rendezvényedet is:

  • készíts róla posztokat

  • csinálj Insta és Facebook storykat ezzel kapcsolatban

  • hozz létre saját hashtaget

  • hangsúlyozd az időt, és az esemény fontosabb részleteit

  • ha kérdések merülnek fel, válaszold meg őket

  • esetleg kérdezz rá a közönségednél, hogy az eseményed mely részeibe kukkantanának be szívesen

  • ha úgy gondolod, hogy értékes tartalom az, amelyet az élő videóban meg szeretnél osztani, akár előzetes regisztrációhoz vagy előfizetéshez kötheted a megtekintésüket.

Tesztelj!

Bár az élőzés spontán kategória, de mégis tesztelned kell, biztosra menni, hogy a legkisebb hiba se csússzon be. Ehhez korlátozott eléréssel készíts élő bejelentkezést, a rögzített videót pedig nézd vissza az esetleges hibák kijavítására. Ellenőrizd az internetkapcsolatot, a vezeték nélküli eszközöket, ha telefonról élőzől, akkor az akksi töltöttségi szintjét, mert láttunk már olyat, hogy a legjobb rész közben merült le a közvetítő telefonja.
Csekkold a hangot, a mikrofont, a kamerát, és mindent, hogy a lehető legjobb minőségű adást sugározhasd.

És még egy fontos dolog: jelezd a helyszínen lévőknek is, hogy élőzésre kerül sor! Ne álljanak felkészületlenül, tudjanak róla a szereplők, a művészek – mindenki tudja, hogy hol a helye, milyen szögből veszi őket a kamerád, stb.

Élőzni könnyű, de JÓL ÉS HATÉKONYAN élőzni csak kevesen tudnak, viszont ha körültekintő vagy, nem lesz gond, fogadd meg fenti tanácsainkat, és profi leszel. Ha rendezvényszervezéssel kapcsolatos egyéb fontos kérdések foglalkoztatnak, keresd a RendezvényBiblia című könyvet a válaszokért.