Eljöhet-e például a 3D printelt látványkonyha korszaka a rendezvényszervezésben?
– A 3D printing előnyei a rendezvényeken –

A 3D nyomtatás a 2010-es berobbanása óta komoly fejlődésen ment keresztül. Azóta már sanghaji épületektől kezdve márkás sportcipőkig rengeteg mindent printeltek, embereket is. A különféle iparágakban, építészetben modellalkotásra több évtizede használják ugyan, de 2010 utántól és manapság már gyakorlatilag bármi elkészíthető 3D printelt formában.

A 3D nyomtatás a 2010-es berobbanása óta komoly fejlődésen ment keresztül. Azóta már sanghaji épületektől kezdve márkás sportcipőkig rengeteg mindent printeltek, embereket is. A különféle iparágakban, építészetben modellalkotásra több évtizede használják ugyan, de 2010 utántól és manapság már gyakorlatilag bármi elkészíthető 3D printelt formában.

Mi is a 3D nyomtatás?

A 3D nyomtatás olyan folyamat, amely háromdimenziós szilárd tárgyakat készít digitális fájlból.
A 3D nyomtatott objektum létrehozása során a nyomtató egymás utáni anyagrétegeket rögzít egészen addig, amíg az adott objektum létre nem jön. Mindegyik réteg a tárgy vékony szeletelt vízszintes keresztmetszetének tekinthető. Ebből a szempontból pont ellentétes a hagyományos gyártási technológiákkal szemben, ahol egy nagyobb nyers darabból vágnak, marnak ki kisebb formát. Itt nulla kiindulási anyagból, rétegről rétegre építik fel azt, így felesleg sem képződik.

Hogyan működik a 3D nyomtatás?

A 3D nyomtatás egy 3D modell létrehozásával kezdődik a számítógépben, melynek alapja egy 3D modellező szoftver vagy a 3D-s szkenner. Egy 3D-s szkennerrel képesek lehetünk létrehozni egy objektum digitális másolatát. A 3D szkennerek a drága ipari minőségű 3D-s szkennerektől a DIY-szkennerig egyaránt elérhetők, amit otthon is bárki használhat.

3D szoftverekből is vannak drága ipari minőségű szoftverek, de ingyenes, nyílt forráskódú szoftverekkel, például a Blenderrel az okos oktatóprogramoknak köszönhetően „halandók” is próbálkozhatnak.

Ha pedig már van 3D szoftvered, szkennered is, akkor „csak” a 3D-s nyomtató a kérdés, valamint egy úgynevezett szeletelő program, amely sok-sok ezer vízszintes rétegre osztja a 3D modellt, hogy 3D nyomtatható legyen.

Nagy vonalakban így működik a dolog, de számunkra sokkal érdekesebb ennél, hogy a 3D printelést hogyan vonhatjuk be a rendezvényszervezésbe?

Miket érdemes nyomtatni a rendezvényen 3 dimenzióban, eljöhet-e például a 3D printelt látványkonyha korszaka a rendezvényszervezésben?

Lássuk.

Igen, eseményszervezés során is használják már a 3D nyomtatást, mert az eseménymarketingesek mindig olyan innovatív technológiákat keresnek, amelyek lenyűgözik és felcsigázzák az esemény résztvevőit – adott hát, hogy emiatt egyre többen fordulnak a 3D nyomtatáshoz is.

Idehaza még kevésbé elterjedt ugyan, de világszinten már nagyon bevált módszerről van szó, hiszen ez is az élménydúsabb eseményszervezés egyik eszköze lehet. Nyilván hiába nyomtatnánk parti falatkákat 3D-ben, az ízélményt nem tudnánk reprodukálni, de ezen kívül számos más dologra lehet használni.

Alapjaiban miként működhet rendezvényen?

Például érintőképernyős kiválasztóval, előre megformázott, a rendezvénnyel kapcsolatos mintákról vagy emblémákról nyomtathatunk 3D-s alakzatot, vagy érdekes lehet még a gyurmázó megoldás, amikor a vendég előre formáz egy alakzatot saját kézzel, amely nyomtatásra kerül. Alkalmazható a már említett 3D szkenner is, mellyel beolvasott tárgyakról vagy akár emberekről is készülhet 3D nyomat.

Milyen előnyei lehetnek a rendezvényszervezésben?

Előny 1: Perszonalizáció

A 3D print technikával gyorsan és egyszerűen hozhatunk létre egyéni, személyre szabott termékeket a fogyasztók számára. Egyedülálló és emlékezetes élményt biztosít a vendégek számára minden esetben. Remek példa erre az Asics atlétikai ruházati márka, amely 2014-ben úgy döntött, hogy a New Yorki Maraton kampányában bevezeti a 3D-s nyomtatást is. A futókról egy szemből és profilból készült fotó alapján készítettek mini szobrokat, ezeket haza is vihették, így nemcsak a rendezvényélmény lett biztosítva, hanem hosszú távú emléket kaptak – pozitívan gondolva vissza az eseményre, és a márkára.

A 3D nyomtatás a 2010-es berobbanása óta komoly fejlődésen ment keresztül. Azóta már sanghaji épületektől kezdve márkás sportcipőkig rengeteg mindent printeltek, embereket is. A különféle iparágakban, építészetben modellalkotásra több évtizede használják ugyan, de 2010 utántól és manapság már gyakorlatilag bármi elkészíthető 3D printelt formában.

Előny 2: Megkülönböztetés

Bár a 3D-s nyomtatók egyre elterjedtebbek, még mindig nagyon drágák, és ezért a legtöbb ember számára elérhetetlen az élmény, amit kínálnak. Vannak olcsóbb modellek is a fogyasztók számára, de ezek nyilván nem rendelkeznek ugyanolyan képességekkel, mint a magasabb árú ipari modellek. Emiatt az emberek az exkluzivitással társítják a 3D-s nyomást, így az a rendezvény, amely ezt használja – számukra csúcsminőségűnek és exkluzívnak tűnik. Ha ez az a kép, amelyet szeretnél elérni a fogyasztók fejében, a 3D nyomtatásnak része kell, hogy legyen az esemény stratégiádnak.

Előny 3: Interakció

Miközben a hagyományos marketing a tömegek egyirányú kommunikációjára irányul, az esemény marketing a márkaképviselet és a fogyasztó közötti kétirányú kommunikációról szól. Hogyan segíthet a 3D nyomtatás az ügyfelekkel való interakcióban egy eseményen? A Coca-Cola kampányt indított Izraelben, hogy beharangozza új, kisebb üvege bevezetését. Ekkor a cég 3D laboratóriumokat hozott létre a fő gyárban, és meghívta a fogyasztókat, akik egy versenyen nyertek – készítsenek magukról mini szobrot. A résztvevők 360 fokos szkennelő berendezésben álltak, amely különböző szögekből készített felvételt róluk, a képeket pedig 3D fájlokká alakította. Ezután a vendégek végignézhették, ahogy a 3D nyomtató elkezdi létrehozni rétegről rétegre a saját másukat. Hasonló az ötlet, mint amit az Asics véghezvitt, de annyival sokkal jobb, hogy itt a vendégek a folyamatnak elejétől a legvégéig részesei voltak, extra élményt kaptak, személyes volt az interakció.

A 3D nyomtatás a 2010-es berobbanása óta komoly fejlődésen ment keresztül. Azóta már sanghaji épületektől kezdve márkás sportcipőkig rengeteg mindent printeltek, embereket is. A különféle iparágakban, építészetben modellalkotásra több évtizede használják ugyan, de 2010 utántól és manapság már gyakorlatilag bármi elkészíthető 3D printelt formában.

Előny 4: Megosztható pillanatok

Az emberek szeretik megosztani a közösségi médiában az új és izgalmas pillanatokat ismerőseikkel, követőikkel. Az egyik módja annak, hogy az emberek beszéljenek az eseményedről az interneten, telepíts egy 3D-s nyomtatót, amelyet a vendégek használnak, és amellyel kapcsolatos élményeiket megoszthatják. Mivel még mindig újdonságnak hat ez a terület, ezért a meghívottaid bizonyosan szívesen készítenek képeket és videókat, és mutatják be például az ajándéktárgyat, amelyet készítettél nekik 3D nyomtatóval. Ez nagyszerű módja, hogy növeld eseményed és márkád ismertségét a közösségi médián – meghívottaidon keresztül, itt nagyon fontos lehet az egyéni hashtag létrehozása, amely segíti a beazonosítást, nyomon követést.

A 3D nyomtatás a 2010-es berobbanása óta komoly fejlődésen ment keresztül. Azóta már sanghaji épületektől kezdve márkás sportcipőkig rengeteg mindent printeltek, embereket is. A különféle iparágakban, építészetben modellalkotásra több évtizede használják ugyan, de 2010 utántól és manapság már gyakorlatilag bármi elkészíthető 3D printelt formában.

Szeretnéd innovatív ötletekkel érdekesebbé tenni rendezvényedet? Olvasd blogunkat hétről hétre, ha pedig egyéb kérdésed van a tökéletes rendezvényhez, ajánlom figyelmedbe RendezvényBiblia című könyvemet.