Tedd játékossá a rendezvényedet!

Érdekes, hogy a gamifikáció trenddé, módszerré nőtte ki magát mára, pedig tulajdonképpen miről van szó? Arról, hogy játszani mindenki szeret. Már gyermekkorban találkozhatunk a gamifikáció alapjaival, amikor az okos, leleményes tanár a száraz és unalmas tanóra vezetés helyett bevonja a gyerekeket az előadásba, és esetleg a témába illő játékokkal segíti a megértést, és tartja fent az érdeklődést. A gamifikáció technikái tulajdonképpen ebből erednek, és bizonyítottan eredményes módszerről van szó. De mi is a gamifikáció pontosan?

A gamifikáció vagy játékosítás lényege, hogy a játékokban fellelhető különféle elemeket ültetnek át olyan környezetbe, ahol egyébként nem szokványos dolog játszani. Célja, hogy aktivizálja a résztvevőket, fenn tartsa figyelmüket, ezáltal „játékossá” váljon a hallgatóság.

Hogyan működik?

A dopamin hatás elvén. Számos játék, online és offline is különféle feladatokat tartalmaz: például egy hercegnő megmentése vagy az ellenség elpusztítása. A lényeg, hogy ezeknek a feladatoknak a sikeres teljesítése mindig jutalomhoz vezet.

A sikeres feladat teljesítés pozitív élményt okoz, ennek hatására az agyban dopamin termelődik, mert az agy tudja, hogy valami jó fog történni – jön a jutalom.

Ez a pozitív ösztönzés készteti a játékosokat arra, hogy tovább lépjenek a játékban, aktívak maradjanak.

Miért jó üzletileg a gamifikáció?

  • mert számos, piacvezető cég sikerrel alkalmazza már évek óta, ami elegendő bizonyíték

  • egyáltalán nem bonyolult vagy drága eljárásról van szó, viszont nagyon is kifizetődő

  • rengeteg területen, sokoldalúan bevethető

Hogy működik a gamification a rendezvényszervezésben?

Pontosan ugyanígy, mint fentebb írtuk, a lényeg, hogy rendezvénybe csempészett játékos részek segítségével fokozzuk a figyelmet, élményszerűbbé tegyük a részvételt, emlékezetes programot csináljunk, és biztosítsuk, hogy a jelenlévők legközelebb is szívesen eljöjjenek az eseményre.

Milyen lehetőségei vannak?

1. Digitális játékok

A digitális játék bármilyen unalmas témát elképesztő népszerűvé és vonzóvá tehet. Pontosan ez a játékok varázsa. Serkentik a szellemi kíváncsiságot, ösztönöznek a kihívásokban való részvételre, számítógépes technikák, mobil alkalmazások, online tesztek segítségével például.

2. Nem digitális játékok

A játékok hagyományosabb módját is érdemes megfontolni és alkalmazni, ahol tollat és papírt kell használni, vagy élő szóval kommunikálni egymással – ha esetleg digitális eszközhasználatra nincs lehetőség. Itt bármilyen szerepjáték, közös csapatmunka és kreatív együtt gondolkodás jó lehet.

Lássunk néhány konkrét példát rendezvényekre:

1. Játéksarok
Ez az a hely, ahol a résztvevők pihenhetnek a szünetekben, kicsit lazíthatnak, feltöltődhetnek például egy szakmai előadás második részére. A költséghatékony játékok, mint csocsó, játék konzolok, vagy akár a sakk is abszolút működnek, elképzelni sem tudod, mennyire élnek-halnak az emberek a szórakozásért, felüdülésért, pláne a „száraz” szakmai tartalmak befogadása közepette. Ha nagyobb büdzsével rendelkezel, akkor VR és AR játékokat is bevethetsz. Ez, azon túl, hogy extra élmény a jelenlévőknek, garantáltan beszélgetést generál a rendezvényedről a későbbiekben is.

2. Hálózati játékok
A résztvevők ilyen módon történő hálózatba szervezése, és a játékokon keresztül egymással való kölcsönhatásba lépése hatékony módja annak, hogy megtörje a jeget, feloldja a társaságot, segítse az ismerkedést.

3. Esemény app:
Egy, az eseményeddel kapcsolatosan készülő app igazi kuriózum lehet, ha nagyobb a büdzséd – gondolj csak például a Pokémon Go-ra. Így könnyebben bevonhatod a közönségedet, sikeresebbé teheted a rendezvényedet. Az appodba kapcsolhatsz pontgyűjtős játékot: a jelenlévőknek pontokat kell begyűjteniük bizonyos szintek teljesítésével vagy feladatok megválaszolásakor. Így ösztönözheted őket arra, hogy a rendezvényed minden fontos pontját bejárják és tanulmányozzák, de mégsem fogják ezt kötelezőnek érezni, hanem laza játéknak tekintik majd.

4. Közösségi média:
bevonhatod őket az eseménnyel kapcsolatos fórumok, Facebook csoportok aktivizálásába is. Jutalmazd őket például kommentelésükért, vagy vond be őket kvízjátékokba.

Bármilyen rendezvényt, konferenciát szervezel tehát, érdemes meggondolnod a gamifikációt, ha szeretnéd elkerülni az esemény sterilitását, unalmasságát. Törekedj a spontaneitásra, vond be a hallgatóságot, fűszerezd játékos elemekkel az előadást, mert játszani mindig: felnőtt korban is nagyon jó.