„Legfontosabb a rendszerben gondolkodás képessége, a rendszer működésének tisztelete és a hitelesség.” – interjú Susanne Reinhardt-tal

Susanne Reinhardt, Pál Dénes, a Unique, The Copacabana Show brazil karnevál tánccsoport és a Tetovált Séf útjait egyengeti a magyar rendezvénypiacon.

Milyen kihívásokkal küzd egy fellépő menedzsere? Hogyan lehet érvényesülni egy produkcióval? Hogyan látja egy olyan szakember a rendezvényeket, aki napról napra más és más rendezvényeken fordul meg az ország különböző pontjain?

Többek között ezekre a kérdésekre kerestem a választ, amikor leültem a Leroy Bistro egyik kétszemélyes asztalához Susie-val, ahogy a szakma ismeri, aki nem mellesleg nagyjából olyan régóta van a szakmában, mint jómagam.

Mesélj egy kicsit magadról, hogy kerültél a szakmába és mikor, mióta dolgozol benne?

Teljesen véletlenül. 2001-ben éppen Londonból érkeztem vissza Magyarországra, ahol az egyetemi pszichológiai tanulmányaim mellett szükséges volt munkát vállalnom, így kerültem akkor az ország egyik neves programirodájához. Ennek már lassan 17 éve. Dolgozhattam egy csodálatos lemezkiadónál is, végül 2006-ban megalapítottam a saját cégemet.

Milyen nehézségekkel nézhet szembe az, aki ezt a pályát választja? Milyen egy jó menedzser, szervező?

A nehézségek mindig a szakmaiatlanság és az inkompetencia mezsgyéjén ütik fel a fejüket, ahol egy időben ugyanúgy jelen van az alázat és a türelem hiánya. Alapvetően az első és legfontosabb a rendszerben gondolkodás képessége, a rendszer működésének tisztelete, illetve a hitelesség, amelyet tapasztalattal sajátíthatunk el. Ezt viszont csak az idő hozza meg nekünk.
Természetesen, ezen belül is megvannak azok a kivétel nélkül fontos részelemek, amelyek nélkül ez a tevékenység könnyen megrekedhet. Egy jó vezetőnek, menedzsernek, szervezőnek, hogy eredményes legyen, például ismernie kell a megfelelő árképzéshez pl. az aktuális piaci erőviszonyokat. Ha ezt rosszul méri fel, törvényszerűen rossz árat fog képezni, ebből fakadóan rosszul pozícionálja az előadóját, így a kudarc és a sikertelenség természetes következmény lesz. Mondhatni garantált.
Sajnos számos olyan önjelölt, magát menedzsernek vagy menedzsmentnek tituláló emberrel, céggel találkozom, akik pontosan a tudatlanságuk, felkészületlenségük miatt hátráltatják előadójukat, továbbá adott esetben hanyagságuk miatt veszélybe sodornak egy rendezvényt, ezáltal tönkretéve komoly üzleti kapcsolatokat.
A jó menedzsernek fel kell tudnia ismerni, mire van igény és mire nincs, esetlegesen milyen újdonságot lehet bevezetni a szórakoztatóipar piacára. Mert rés mindig van.
Van egy másik nagyon fontos tényező, amiről hajlamosak sokan megfeledkezni: az emberi rész. A kedvesség, a tisztelet, szakmai kollegialitás, korrektség, a rugalmasság, a maximális probléma megoldó készség, az „élni és élni hagyni” elv szem előtt tartása.
Ezek mind, mind olyan megkerülhetetlen alkotóelemei a szakmánknak, ami nélkül lehet dolgozni, de szerintem nem érdemes. Hosszú távon semmiképp. Pici ez az ország, sokan vagyunk rá, figyeljünk oda egymásra. Meggyőződésem, hogy így is lehet, én is ezt az elvet vallom, idáig bejött.

Hogyan lehet megfelelően képviselni az előadókat és az ügyfeleket egyaránt? Te hogyan találod meg az arany középutat?

Ezt szigorúan több nézőpontból kell megválaszolni. Itt szépen el is válik egymástól a menedzser és a szervező (booking) fogalma. A két feladat teljesen más írott és íratlan szabályokon nyugszik. Az egyiket egy ország előtt kell képviselni egy huzamosabb ideig, a másikat egy bizonyos rendezvényen. Természetesen a két feladat olykor-olykor találkozik, mint pl. az én esetemben, de kellő figyelmességgel nagyon szépen lehet a kettő között állni. Mindennek a titka a szakma ismerete, a megfelelő tájékoztatás és korrektség.
Az előadók képviseleténél a legfontosabb: Hinned kell benne, szeretned kell a munkásságát. Látni kell a fejlődési lehetőségét, és tolni előre a legjobb tudásod szerint. Azt is tudnod kell, hogy egészen pontosan mit tudsz nyújtani egy előadónak, illetve tudatni vele határozottan, hogy te mit vársz el tőle. Még a legelején szükséges tisztázni a szabályokat, elvárásokat, és bizony a kínos dolgokra is fel kell hívni a figyelmet. Az ügyfeleket pedig úgy lehet a legjobban segíteni a rendezvényeikben, hogy megbízható előadóművészeket állítasz a színpadra.
Az arany középutat a kettő között mindig a jól feltett kérdésekben és a kedves kommunikációban lehet megtalálni.

Szerinted milyen egy jó, „könnyen eladható” előadó?

Nehéz kérdés és nagyon szubjektív is. Nincs rá recept, mert ha lenne, akkor mindenki jó és könnyen eladható lenne. Képzeld el, ha minden dal sláger lenne? Nem természetes velejáróra, hogy ami könnyen eladható, az minden esetben jó is. Jellemzően a média szereplések nagyban hozzájárulnak a fellépés számok növekedéséhez, mert általában pl. városnapokra azon művészeket hívják, akik a média állandó szereplői.
De van ennek egy nagyon csalóka oldala is. Tizenéve megjelentek országunkban a tehetségkutató showműsorok. Akkoriban ez egy vadonatúj hullám volt, egy egész ország követte izgalommal hetekig, ki lesz a nyertes. Mindenki őket akarta. Nem volt olyan rendezvény, ahol ne lett volna éveken keresztül egy-egy tehetségkutatóból kikerült énekes. Fel is borult a piac, statisztikailag kb. 30-40%-kal estek vissza más, komoly előadók megjelenései. A probléma ezekkel az énekesekkel az volt, hogy bár gyönyörű hangon énekeltek, nem volt semmilyen színpadi kiállásuk, egyéniségük, színpadi rutinjuk, nem tudták hogyan kell a közönséggel kommunikálni. Az nem színpadi viselkedés, hogy: „Sziasztok! Most következik az első dalom… Most pedig a második…” De nem lehet őket bántani ezért, mert ugyan honnan tanulták volna meg. Nem nagyon volt saját daluk, csak mástól, világsztároktól énekelték a number one slágereket. Jobb esetben 25 percig álltak színpadon, amiből ha nem volt vissza taps, 20 perc maradt. Majd jött egy órával később a következő „sztár”, aki szinte ugyanazt a repertoárt hozta. Egy-egy ilyen városnapi rendezvényen azonos a közönség, ugyanazon a napon akár háromszor is végighallgathatta Michael Jacksont vagy Máté Pétert. De nem volt mit tenni, erre volt kereslet.
Ez valóban a „könnyen eladhatóság” időszaka volt, de ezeket nem találom minőségi előadásnak. Csak nagyon keveseknek sikerült ebből a „karaoke fesztiválból” kitörniük, és akiknek igen, azok még ma is ékes színei a hazai előadói palettának.

Szerinted ki a jó előadó?

Az időtálló.
Ebben a kérdésben én kimondottan konzervatív elveket vallok. Számomra a jó előadó érezzen felelősséget és alázatot a közönsége felé. Kötelessége jó példát mutatni, mert egy olyan dobogón áll, amit akár ezrek is láthatnak, hallhatnak, követhetnek.
A művészetnek, zenének gondolatformáló hatalma van. Higgye, hogy amit reprezentál, az 100 %-ig belőle fakad, mert így lesz hiteles. Gondolatindító legyen. Érzelmeket váltson ki.

Mitől tud egy műsor sikert aratni, milyen tényezőktől lesz egyáltalán sikeres egy rendezvény?

Amikor a közönség úgy érzi, egy pozitív élménnyel távozott. Amikor a rendezvényszervező pontosan tudja, mire van a közönségének igénye és nem öncélúan rendelkezik.
Egy jól megválasztott előadó olyan hangulatot tud varázsolni a színpadra, hogy az emberek örömmel mesélnek róla másnap is. Ez lehet bármi: humoros előadás, szentimentálisabb zongoraest, irodalmi felolvasás, rock koncert vagy egy táncbemutató is. A lényeg, hogy élményt nyújtson.
Van valami szép a művészetben: a határtalansága. Nem lehet definíciók közé korlátozni a létezését. A művészet mindig megtalálja a maga közönségét.

A szakmában töltött évek alatt látsz-e valamilyen fejlődést a rendezvényszervezésben, vagy esetleg visszaesést tapasztalsz?

A hang-, a fénytechnikai és a visual rendszerek nagyon sokat fejlődtek, amitől szebb és jobb lett a színpadkép, ezáltal hangulatosabb, élvezhetőbb egy koncert. Most már elég sok rendezvényen vannak jelen a jó minőségű technikák. Köszönhető ez részben a támogatásoknak és a megrendelők igényességének. Nem tapasztalok visszaesést.

Énekesek mellett táncos csapatot és gasztrobloggert is képviselsz, így nagyon sokféle rendezvényre szervezel műsort. Mik a tapasztalataid, milyen rendezvények mennek gördülékenyen, s hol találunk visszatérő problémákat?

Teljesen mindegy, hogy gasztronómiai, céges vagy városnapi előadásról beszélünk, mert ezek is többségében egyforma szervezést igénylő rendezvények. Minden rendezvény lehetne gördülékenyebben, ha csak egy picivel jobban odafigyelnének a szerződésben foglalt technikai kritériumokra. Ami nem bonyolult. A visszatérő problémák egységesek, melyek ezekből a figyelmetlenségekből fakadnak.
Például a főzőshow technikailag nem egy nagyigényű produkció, mégis előfordult – ráadásul egy bevásárló központban –, hogy leverte a biztosítékot 2 db elektromos főzőlap. Leállt a mozi, a ledfal, a teljes hang- és fénytechnika, hiszen rossz áramkörre volt csatlakoztatva. Mondanom sem kell, a szerződésben pontosan le volt írva minden áramigény, ha ezt elolvasták volna, ez nem fordult volna elő.

Miben lehetne fejlődni a rendezvényszerezés terén?

A technikai háttér biztosításában. El kell olvasni a szerződést és komolyan venni a benne foglalt technikai, illetve backstage követelményeket, ide értve pl. a tisztességes öltözőt. Nem viccből küldjük. Az előadói szerződésekben minden pontról-pontra le van írva. Kicsivel több odafigyelésre lenne szükség, és nem arra, hogy önhatalmúan felülbíráljuk a leírtakat. Gyakran elhangzanak: „Minek az neki, jó lesz az neki, el sem olvastam a szerződést…” Szakmabeliek, ha most olvassák a soraimat, mosolyogni fognak: „A Bikininek is jó volt…” Nem tudom miért, de mindig a Bikinivel jönnek. :)

Továbbiakban, párat kiemelve, de a sor a végtelenségig folytatódhatna:

  • Ha a gyorsöltözőt közvetlenül a színpad mellé kérjük, akkor ne az 50-100 méterre lévő kisházban legyen.
  • Az öltöző és a színpad között ne legyen árok, mert nem tudunk átugrani rajta.
  • Sötétedés utáni színpadkezdésnél az öltözőben legyen világítás, és ne azt a választ kapjuk: „De hát reggel, amikor állítottuk, még világos volt.”
  • Az öltözőben legyen ülő alkalmatosság vagy asztal, amire a művész le tud pakolni.
  • Ha meglepetés a művész, akkor az öltöző ne a vendégseregen keresztül legyen megközelíthető, mert azonnal felismerik, elmúlik a varázs. (Ne adjanak mesefigurás műanyag maszkokat álcázás gyanánt. Erre is volt már példa.)
  • Legyen a rendezvényen egy bármikor elérhető, józan villanyszerelő. (Hogy amikor a sötét öltözőbe világítást kérek, akkor a helyi fiatal újonc ne egy dobozban, egy novi gento 100 W-os halogén reflektort hozzon vezetékkel, villás dugó nélkül, illetve amikor kérek egy villanyszerelőt, akkor ne azt a választ kapjam, hogy: „Há’ Jóska, részegen fekszik valamelyik sátor mellet.”)
  • Stabil, szabványnak megfelelő színpadelemekből összeállított színpad, ami egy nagyobb ugrásnál nem szakad be. (Ez is megtörtént, a 2 táncos azonnal kórházba került, a következő fellépéseket le kellett mondani.)

Nagyon bosszantóak tudnak ezek lenni, főleg akkor, amikor a művésznek van egy következő fellépése is. Ezek beszerzése, pótlása ott a helyszínen már időt vesz igénybe, emiatt a műsor csúszhat, sanszos, hogy az előadó a másik helyszínről elkésik.

Kompetencia: Ha egy cég eljut odáig, hogy szeretné kiadni a rendezvényét egy általa választott hozzáértő rendezvényszervezőnek, akkor bízzon annak szakmaiságában a kezdetektől a végéig. Tiszteletben kell tartani, hogy a rendezvényszervezés egy szakma, megannyi olyan kedvező alvállalkozói kapcsolattal, amitől például a végösszeg még kedvezőbbé válhat, mintha maga a cég marketingese szervezné meg. Ha a rendezvényszervező tanácsol valamit, érdemes meghallgatni, elgondolkodni rajta, mert valószínűleg tapasztalatból mondja, amitől csak jobb lehet a rendezvénye.
Számos kitűnő, ügyfélbarát rendezvényszervezők vannak jelen a piacon, érdemes a kisebb vállalkozásokkal is felvenni a kapcsolatot. Nekik még van idejük, energiájuk beleadni szívüket-lelküket a lebonyolításba.

Mi a munkád leghálásabb része, melyik részét kedveled jobban?

Látni a gyerekek, a fiatalok csillogó szemeit, az örömtől ragyogó arcokat. Ilyenkor érzem azt, hogy van értelme a munkámnak, és hogy a megfelelő előadókkal dolgozom együtt.

Tudnál mondani esetleg néhány történetet (pozitív-negatív), ami veletek történt az évek alatt?

Egy alkalommal nagyon elérzékenyültem, el is sírtam magam a meghatódottságtól. Egy céges rendezvényen voltam a Copacabanaval, ahol a vezérigazgató felnőtt fia kerekes székes volt. Copacabana táncosai kiemelték a tömegből és először csak neki, majd vele együtt táncoltak. A közönség üdvrivalgásban tört ki, a srác ragyogott a boldogságtól.
Megemeltem a kalapom a csapat előtt. Mindezt maguktól, utasítás nélkül. Még most is beleborzongok.

INGYENES 37 OLDALAS ESETTANULMÁNY

Hogyan szerveztünk meg 3 hónap alatt egy 1 300 fős, 25 éves jubileumi nemzetközi céges
gálarendezvényt a CaliVita® International számára?

Töltsd le az idehaza ritkaságnak számító, ingyenes esettanulmányunkat és tanulj azokból a módszerekből, amikkel te is élménydús és kiemelkedően sikeres rendezvényeket tudsz majd szervezni!